Jeszcze kilka lat temu monopol na usługi
pocztowe należał do jednej instytucji: Poczty Polskiej. Jak w przypadku każdego
monopolisty jednak, zasięg jego usług i
przywileje jakimi się cieszył, nie zawsze przekładały się na odpowiednio wysoką
jakość świadczonego serwisu, który byłby satysfakcjonujący dla klientów.
Dodatkowo, nowopowstałe prywatne firmy zajmujące się usługami pocztowymi miały
zakaz przekazywania korespondencji, która ważyła mniej niż 50 g. Co prawda w
praktyce zakaz ten bywał fikcją ponieważ firmy kurierskie obchodziły prawo,
obciążając zbyt lekkie przesyłki metalowymi blaszkami, tak, żeby miały wymaganą
wagę, ale oficjalnie wszystko zmieniło się 1 stycznia 2013, kiedy w Polsce
zaczęły obowiązywać przepisy unijne, które nakazywały zapewnienie wszystkim
uczestnikom rynku pocztowego równych praw.
Firmy kurierskie
Jeśli jakiś przedsiębiorca deklaruje chęć dostarczania korespondencji Polaków, zgodnie z uproszczoną procedurą musi tylko dokonać odpowiedniego wpisu do rejestru operatorów pocztowych, który jest prowadzony przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Jeszcze rok temu założenie takiego biznesu wymagało uzyskania zezwolenia, bezsprzecznie ograniczając dostęp do rynku. W żadnym przypadku nie oznacza to jednak, że firmę kurierską może założyć dowolna osoba. Wprowadzone Prawo Pocztowe pozwala zabezpieczyć interesy klientów operatorów usług pocztowych, ponieważ ci ostatni zostali zobowiązani do wprowadzenia czytelnego systemu reklamacji i ponoszą, określoną przez ustawę, odpowiedzialność za jakość prowadzonych usług.
Wysyłanie paczek
Przełamanie monopolu Poczty Polskiej pozwala innym firmom kurierskim zaistnieć na rynku usług pocztowych, po to, by bezpiecznie i szybko dostarczać przesyłki i paczki. Cały proces uruchamia się podczas zlecania przesyłki. Najpierw jednak należy odpowiednio opakować paczkę, żeby zabezpieczyć towar przed uszkodzeniem w trakcie transportu. Klient ma też do wyboru opcje usług dodatkowych, jak na przykład odbiór paczki za pobraniem, usługa wniesienia na górę, ubezpieczenie, czy dostawa w konkretnych oknach czasowych, a nawet wieczorem. Nie każdy towar można nadać: nie wolno przesyłać zwierząt, pieniędzy, dzieł sztuki, a także kamieni szlachetnych. Podczas zlecania przesyłki tworzony jest list przewozowy, w którym nadawca powinien zamieścić swoje dane osobowe, a także dokładny adres zamieszkania, poprawny kod i numer telefonu, co później znacznie ułatwia pracę systemu sortującego. Osoby, które mają jakieś wątpliwości, zawsze mogą zasięgnąć telefonicznej porady w centrach kontaktu z klientem, który zazwyczaj funkcjonuje we wszystkich przedsiębiorstwach kurierskich. Dokładnie zapakowana i zaadresowana paczka jest następnie odbierana przez kuriera i wieczorem ląduje w magazynie. Stamtąd, dzięki systemowi połączeń nocnych i centralnej sortowni, w której można przepakować przesyłki do furgonetek zajmujących się transportami zbiorczymi, paczki jadą do miejsc swojego przeznaczenia. Rankiem kurier odbiera je z magazynu kurierskiego w danym mieście i rozwozi do odbiorców. Dziennie jest to od kilkudziesięciu, nawet do kilkuset paczek! Zanim kurier ruszy w drogę, wyznacza sobie tzw. strefy doręczeń, czyli innymi słowy, określa optymalny kurs na dany dzień, który pozwoli mu doręczyć wszystkie paczki. Do tego otrzymuje listę doręczeń, czyli wydruk i dane kontaktowe odbiorców wszystkich paczek, których kurier musi tego dnia odwiedzić . Od tego momentu kurier ponosi osobistą odpowiedzialność za wszystkie przesyłki, które przyjął do rozwiezienia.
Ciekawy artykuł, na pewno nie każdy zdaje sobie sprawę jak to realnie ze strony kurierów wygląda. Na pewno mają takie specjalne taśmy z napisem ostrożnie, szkło itp. Nie raz już widziałam na paczkach, że są takie napisy a widzę, że na https://tcmservice.pl/pl/tasmy-z-nadrukiem można zamawiać takie właśnie. Też na własny użytek jak dużo paczek nadajecie i podoba się Wam pomysł umieszczenia nazwy firmy na taśmie.
OdpowiedzUsuń